Blog

  • Hét moment voor iets nieuws

    Waarom ‘het nieuwe normaal’ kansen biedt voor gedragsverandering

    Lees meer

    Hoe voorspel je koopgedrag als de toekomst onzeker is?

    We kopen producten op basis van verwachtingen die we hebben van de toekomst. We kopen kookboeken om gezonder te eten. We kopen een zonnebril voor een tropische droomvakantie. En we sluiten een sportschoolabonnement af voor een killer body. Maar hoe voorspelbaar is ons koopgedrag als je niet weet wat je kunt verwachten? Zoals nu?

    Lees meer

    Het coronavirus bepaalt zelfs wat jij koopt

    Het coronavirus is een monster. Het maakt ons bang. En het verandert ons gedrag. We schieten instinctief in de overlevingsstand. We kopen massaal desinfecterende gel, paracetamol en vitaminen. Buiten dreigt een groot gevaar, dus de voorraadkast wordt flink aangevuld. Hamsteren!!! We gaan onze veilige thuishaven opknappen en slaan massaal aan het klussen. En we stellen grote aankopen uit of misschien wel af.

    Lees meer

    Waarom Nederlanders goed horen, maar slecht luisteren

    Afgelopen weekend bleef Nederland gelukkig massaal thuis, maar pas nadat de regering had gedreigd met een totale lockdown als iedereen weer zo nodig naar het strand, het bos of de bouwmarkt moest. Waarom Nederlanders slechter luisteren dan de rest van de wereld, lees je hier!

    Lees meer

    Waarom het coronavirus mensen tóch dichter bij elkaar brengt

    De coronacrisis ontwricht Nederland. Scholen, restaurants, universiteiten en ook steeds meer winkels, kantoren en fabrieken sluiten hun deuren. Het klinkt paradoxaal, maar deze social distancing brengt mensen dichter bij elkaar. Niet letterlijk natuurlijk, maar overal nemen mensen hartverwarmende initiatieven om elkaar te helpen. Het bewijs dat een crisis het beste in mensen naar boven haalt. Hoe ontstaat dit spontane hulpgedrag?

    Lees meer

    Onze cocktail voor succesvolle winkelpromoties

    Als je naar onze klantenlijst kijkt, zal het je niet verbazen dat wij veel winkelpromoties ontwikkelen. Daarvoor hebben wij in de loop van de jaren onze eigen ‘cocktail’ ontwikkeld, geïnspireerd op het gedragsmodel van BJ Fogg: Succes = Motivatie x Attentie x Beloning.

    Lees meer

    Marketing is ook gewoon rocket science

    Wij marketeers racen graag achteruit. Niet ongelijk aan de deelnemers van ‘Te Land, ter zee en in de lucht’ ooit deden, tijdens het beruchte onderdeel ‘Achteruitrijden’. Zo opende Wiemers Snijders zijn presentatie tijdens Screenforce day. Een analogie die ik graag overneem. Het is immers een treffende vergelijking. Niet alleen voor marketeers, maar voor iedereen in deze sector. Adverteerders, ‘reclamemakers’, media partijen, activatiespecialisten, we nemen onszelf allemaal vaak de blik vooruit af. We proberen met allerlei trucjes en omwegen vooruit te komen, terwijl we ook zouden kunnen uitgaan van de basis die we hebben.

    Lees meer

    De grillen van ons denken

    Ik geloof in marketing met een fundering van wetenschappelijke kennis. Zo betoogde ik ook in het vorige blog. Dit keer wil ik graag een voorbeeld geven van hoe zo’n fundering het verschil kan maken. Daarvoor duiken we in de wereld van de mens en zijn beslissingen. In andere woorden, we nemen een duik in de gedragswetenschappen. De gedragswetenschappen erkennen dat wij mensen overweldigd worden door de vele beslissingen die ze op een dag moeten maken. Als gevolg daarvan kunnen we niet grondig nadenken over elke beslissing. Daarom maken we gebruik van short-cuts die het beslissingsproces makkelijker maken. Hierdoor gaat het denken sneller, maar is het ook gevoelig voor vertekeningen (biases). Deze biases hebben een grote invloed op de beslissingen die we maken. Óók als het om aankoopbeslissingen of gedragsverandering gaat. En zo komen we uit op de relevantie voor marketing.

    Lees meer