HOE ACTIVEER JE GENERATIE Z?

Door Jos Ahlers

Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2012. Het is een generatie die is opgegroeid tijdens de financiële crisis, die instituten heeft zien instorten, die voortdurend wordt geconfronteerd met de gevaren van de klimaatverandering, die weinig kans heeft op een woning, die veel kans heeft op een aanzienlijke studieschuld en die voortdurend moet horen dat ze het slechter zullen krijgen dan hun ouders.

Generatie Z is ook opgegroeid in een gedigitaliseerde wereld waarin online en offline met elkaar zijn versmolten. Sociale netwerken zijn hun natuurlijke biotoop. Generatie Z leert de wereld kennen via sociale netwerken. Ze vinden daar hun nieuws, hun entertainment, hun vrienden, hun relaties, hun huiswerk en hun merken.

Autonome aanpakkers

Een van de fascinerende aspecten van Generatie Z is dat het geen generatie is die bij de pakken gaat neerzitten. Integendeel, eigenlijk. De meeste Z-ers die wij zijn tegengekomen tijdens ons uitgebreide onderzoek (dat in 2009 is gestart) zijn juist optimistisch, ondernemend en pragmatisch.

Hun eigen ervaringen en die van hun ouders, die bijna allemaal volwassen zijn geworden tijdens de economische crisis van de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw, heeft ze geleerd dat ze het zelf moeten doen. Niemand gaat het voor je regelen: je moet zelf aan de bak. Parallel daaraan zien we dat de individualisering steeds verder gaat. In een netwerkmaatschappij wordt iedereen steeds meer beoordeeld op basis van zijn of haar persoonlijke bijdrage aan het netwerk. In de literatuur wordt dan ook gesproken van een ‘autonomie cultuur’; persoonlijke autonomie als culturele standaard.

Voor professionals die zich bezighouden met communicatie en marketing richting Generatie Z ligt hier een behoorlijke uitdaging. Iedere campagne dient, vinden wij, een gedragsinterventie te zijn, maar als ieder lid van de doelgroep zich autonoom opstelt, is dat nog niet zo eenvoudig.

Pas op met zenden

De situatie is niet hopeloos. In ons boek ‘Generatie Z: Verlangen naar verandering’ laten we zien waaraan succesvolle Z-campagnes zouden moeten voldoen. We doen hier een beperkte voorzet.

De eerste voorwaarde klinkt waarschijnlijk als een open deur, maar is dat niet. Wanneer je een autonome doelgroep wil activeren, dan is de eerste voorwaarde waaraan je moet voldoen: waargenomen zelfcontrole. Geef Generatie Z het idee dat ze zelf meebepalen hoe, waar en wanneer ze worden geconfronteerd met de boodschap. ‘Zenden’ en ‘push’ werken waarschijnlijk nog wel bij oude generaties, maar bij Generatie Z gaan de luiken snel dicht. Oppassen, dus.

Vijf c’s

Daarnaast benoemen we in ons boek vijf cruciale c’s: consumers, content, co-creation, conversations, community.

Redenerend vanuit de behoeften van Generatie Z, zouden we kunnen stellen dat we met deze vijf c’s een mogelijke blauwdruk in handen hebben om Generatie Z te activeren. Elke ‘c’ in dit rijtje sluit namelijk naadloos aan bij de behoefte van deze generatie.

Generatie Z wil dat er echt geluisterd wordt en verwacht maatwerk (consumers), Generatie Z wil geïnspireerd worden (content), Generatie Z wil meedenken en mee-ontwikkelen (co-creation), Generatie Z verwacht tweeweg interactie en is allergisch voor ‘zenden’ en ‘push’ (conversations) en, tenslotte, zoekt Generatie Z altijd naar netwerken waarbinnen ze zich op hun gemak voelen en waarbinnen ze zich kunnen manifesteren (community).

Geef Generatie Z controle over hun eigen beleving en hou je aan de vijf c’s. Zo neem je de eerste stappen naar succesvolle activatie van deze fascinerende generatie.

Deze blog is gebaseerd op ‘Gen Z: Verlangen naar verandering’ door Jos Ahlers en René Boender. Dit boek verschijnt binnenkort bij Bertram + De Leeuw Uitgevers. De schrijvers danken DCVF voor de steun tijdens de totstandkoming van het boek.

Als je het boek al wil bestellen à €24,50, kan dat via info@josahlers.com

René C.W. Boender (1958) geeft, na een succesvolle carrière als bureaudirecteur, nu ruim 20 jaar keynotes over de hele wereld. Hij doet dit vanuit het KISS-principe: Keep It Smart & Simple! In 2011 publiceerde hij ‘Great to Cool; Braincandies met een bite’, een onvervalste bestseller. In 2013 volgde het even succesvolle ‘Cool is Hot; Ambitieuze Braincandies met een missie!’, waarin de volgende stap naar zakelijk geluk en doortastend leiderschap wordt gemaakt. Samen met Jos schreef hij Generatie Z, de ‘eye-opener’ en Generatie Z en de Vierde Industriële Revolutie.

Dr. Jos Ahlers (1963) begon zijn carrière aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn promotie tot Doctor in de Psychologie maakte hij de overstap naar het bedrijfsleven. In zijn loopbaan als strateeg adviseerde hij talloze bedrijven en instellingen op het gebied van positionering en communicatie. Inmiddels werkt hij als schrijver, spreker en zelfstandig adviseur. Met zijn bedrijf TheLabs richt hij zich op de ontwikkeling van nieuwe vormen van samenwerking.