Is Travel Retail klaar voor de toekomst?

Ieder jaar bezoek ik in oktober de jaarlijkse TFWA Duty Free expo in Cannes, de belangrijkste beurs voor alles wat er speelt rondom Travel Retail wereldwijd. Meer dan 500 exposanten met in totaal bijna 3000 travel retail georiënteerde merken. Ik ga er heen omdat onze klanten Mars Wrigley, Capi-Lux en Heineken Duty Free er staan, om met potentiele klanten te praten en nieuwe kennis op te doen.

Dit jaar was mijn zesde keer. Ik weet nog goed hoe overwhelming de eerste keren waren. Al dat geweld, de vele nationaliteiten en vooral de enorme luxe en overvloed die TFWA uitademt. Dat voelde dit jaar anders.

Groei maar turbulente tijden

Ja, het gaat nog steeds heel goed in travel retail. Met $79 miljard dollar groeide de business met 13%, $3 miljard meer dan voorspeld. Voornamelijk gedreven door groei in de middenklasse in Azië en een explosie in het cosmeticasegment. Next-level vliegvelden zoals Istanbul en Beijing werden geopend en overal ter wereld zien we het aantal retail vierkante meters stijgen.

Maar passagiersaantallen stijgen nog steeds harder dan de verkopen. Hoe lang gaat dit kanaal het volhouden met steeds kleiner wordende marges en opkomende generaties met significant ander koopgedrag? Gaat de bubbel knappen of zijn we er op tijd bij?

Rituals speelt met hun Travel Exclusive producten scherp in op de groei in cosmetica

Veel van hetzelfde

Vier jaar geleden werd er al luidkeels geroepen om innovatie en een radicaal andere manier van denken als het gaat om customer approach. Maar ik zie daar nog weinig van. Natuurlijk demonstreert het TFWA Innovation Lab wallbays met gezichtsherkenning en eyetracking. En gaat elke lezing over het belang van sustainability en de opkomst van de millennial. Maar is dat niet wat laat?

Geloofwaardig of authentiek? Alleen roepen of ook doen?

Gebrek aan de juiste data

Alain Maingreaud, de nieuwe TFWA voorzitter, gooit de knuppel in het hoenderhok tijdens zijn openingsspeech. In een confronterend betoog laat hij een groot vraagteken op het scherm zien. Het staat model voor het gebrek aan accurate data over de travel retail business.

“We risk appearing arrogant and out of touch”

Maingreaud vraagt zich daarmee af hoe de travel retail business adequaat kan reageren op het koopgedrag van de opkomende generaties. Rake woorden. Want ondertussen spat de exclusiviteit van de drankafdeling van de beurs af. En bij fashion regeren Zegna en Hermes nog steeds.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb niets tegen luxe, juist niet. Ik begrijp goed dat er nog steeds een enorme markt voor is, maar is dat over vijftien jaar nog zo? Nu is het moment om het shoppermodel aan te scherpen en toekomstbestendig te maken.

Prachtige nieuwe producten van The Dalmore. Schitterend gepresenteerd. Gaan de millennial en Gen Z hier straks nog op aan?

 

Superleuk duurzaam product van Samsonite, weggestopt gepresenteerd. Had het niet beter de star of the show kunnen zijn?

Ergens moet er wat veranderen

Het antwoord ligt niet alleen in het aanpassen van het portfolio. Ook in het creëren van een omnichannel ervaring, waarin de reiziger centraal staat. Een naadloze overgang tussen koopgedrag in het thuisland, op het vliegveld, op plaats van bestemming en weer in het thuisland. Een digitale, tailor-made verrijking van de reiservaring.

Dat betekent maar een ding: samenwerking. Tussen airports, retailers en airlines. Maar ook reisorganisaties en merkenorganisaties moeten kennis en data gaan delen. Effectieve partnerships kunnen de totale ervaring verbeteren en de duurzaamheid van het kanaal waarborgen.

Mars Wrigley presenteerde op Cannes een verfrissende visie op de confectionery categorie

We zijn op weg, zo veel is duidelijk, maar is het genoeg? Ik ben heel benieuwd hoe travel retail er volgend jaar voor staat. Hopelijk zijn we er dan weer, want dit kanaal blijft het mooiste wat er is om voor te werken!